Morsdag firas med mitt favorit musli!

Skrivet av melinda den 10 maj 2015 | 1 kommentar(er)

Måste delge mitt nya favorit musli. Har gjort den i två omgångar nu och tillsammans med naturell yoghurt och frysta blåbär blir det bara så gott.  Passar bra som kvällsmål efter en god morsdagslunch som vi firade på Ädelbragds restaurang i Oravais. Där bjöds vi bland annat på vildsvin och efterrättskaka från 1800-talet (ja receptet alltså :-)).  Väl värt ett besök om ni inte varit där. Ja, och eftersom det är morsdag idag så passar jag på att skippa matlagning, men som tur är har jag en burk med Annikas musli i skåpet. Receptet kommer från boken: Annikas Paleokök av Annika Sjöö. Kan även slå ett pling för Jukkolas yoghurt 4.4% fett som jag inhandlade på Reko i Vasa förra veckan. Konsistensen är något mellan yoghurt och fil och den tyckte jag var god! Ha en skön morskväll alla fina mammor! ♥ /Melinda IMG_3578 IMG_3579

Hållning/teknik/styrka

Skrivet av melinda den 28 april 2015

IMG_7633 Nu är det dags att snöra på dig löparskorna. Våren är här och motivationen att vara ute är större än någonsin. Om du gillar att löpa så gör det, gillar du att jogga så gör det, gillar du att promenera så gör det! Hälsoeffekterna är många: förbättrad blodcirkulation, sänkt blodtryck, stärkt hjärta, ökad ämnesomsättning, fettförbrännande, ökar styrkan i lederna och dessutom gör det dig gladare och mindre stressad! Härligt va! Men om du aldrig tänkt på hur du springer kan det leda till problem. Ofta snörar vi på oss skorna och springer iväg med väldans fart. Men det vi istället borde göra är att ta det lugnt i början, ta det stegvis och planera in både styrka och rörlighet i din tärning. På så sätt minskar vi skaderisken och det betyder att det blir både lättare och roligare att träna. Denna onsdag börjar Gerby löpträning och då är det fokus på hållningen då vi springer. Vi tränar en stolt hållning som inte säckar ihop under passet. Det kan kännas lite konstigt i början då man tränar in nya saker och just därför bör det nötas in under en längre tid med att vi repeterar och åter repeterar tills det en dag sitter och du inte behöver tänka på din hållning. Har du dessutom haft en taskig hållning innan så skall din hjärna först träna bort den så det kan ta en tid, så tålamod gäller även här som i det mesta då vi skall ändra vanor. Hoppas vi ses i spåren i Vår!
Kategorier:

Hur ser din dag ut?

Skrivet av melinda den 13 april 2015

Nu är det vår och vi börjar snart ta fram kratta och spade. Vi rensar bort allt som är brunt och dött i trädgården. Krattar bort alla löv och börjar snart se hur nya skott börjar gro. Det är en härlig tid tycker jag! Men hur ser det ut i din kropp och i ditt skafferi? Kanske ska vi ta oss en titt i våra egna inre rum också. Rensa lite i våra skafferi. Ta bort de där flingorna som legat där i ett års tid och alla mjölsorter som tappat alla sina vitaminer. Tänk va skönt att sortera , göra rent och köpa nya frön. Kanske odlar vi egna groddar på köksbänken. Så gror det både inne och ute. Vi kanske vill äta lite mera grönt så känns det bra i vårt inre rum också, mage och tarmar. Det finns små saker vi kan ändra på för att vårt immunförsvar skall blomma och för att vi skall må bra. Jag använder mig av ett kostprogram Energibalans för mina kunder och mig själv som är väldigt överskådligt. Kanske vill du se ditt diagram? Ta då kontakt med mig så gör vi lite vårstädning tillsammans! Önskar er en riktigt skön dag! /Melinda IMG_3431 IMG_3432
Kategorier:

Löpträning maj 2015

Skrivet av melinda den 9 april 2015

Nu har ni möjlighet att tillsammans med Pt löpträna inför Tjejmilen, Nice Run eller annat kommande lopp på 5-10 km distans. Eller om du bara vill KOMMA IGÅNG! Vi träffas en ggr i veckan med början OBS ons 29.4 kl 18 i Gerby berget och kör löpteknik, intervall träning och styrka. Det är mycket roligare tillsammans! Anmälning eller frågor sker senast 20.4 . Pris 10€/gång. torsdag 7.5 kl 18 torsdag 21.5 kl 18 torsdag 28.5 kl 18 IMG_7429-2048

You are the hero of your time!

Skrivet av melinda den 17 mars 2015

En låt i tiden som verkligen lyfter oss vann den svenska Melodifestivalen. Texten kan man tolka lite som vi vill och låtskrivaren väljer att lämna det öppet till oss lyssnare. Vilket jag tycker är bra. Jag har fått möjligheten att svara på ungdomars frågor på portalen Decibel (www.decibel.fi) som är en portal för ungdomar i åldern 13-25. Här kan de fråga om allt mellan himmel och jord som angår dem just nu. Jag svarar på frågor inom hälsa, träning och kost men också om motivation och självkänsla. Jag funderar ofta länge då jag besvarar deras frågor hur jag skall formulera mig. Jag vill så gärna att den jag svarar inte bara skall få fakta utan jag vill samtidigt lyfta deras självförtroende, ge dem en känsla av att de duger och en förståelse för att vi alla är olika. För ungdomar idag har en mycket större press på sig än vad vi hade som kom före. De skall vara hippa, snygga, duktiga, trendiga. De skall vara inne bland kompisar, duktiga i skolan, ha många fritidsintressen och dessutom vara duktiga på dessa. De har höga förväntningar på sig själva men också förväntningar från sina föräldrar, sina lärare, sina vänner och från omgivningen. Så denna låt vill jag tillägna alla fina ungdomar som finns där ute. Ni duger och ni är fina som ni är! Vi är alla olika och vi har alla styrkor och duktiga på olika saker. Jämför dig inte med andra utan hitta dig själv och bli vän med den du är ...för du är hjälten i ditt liv! Ha en bra dag! /Melinda  
Kategorier:

Raw Peanutbutter cups

Skrivet av melinda den 4 mars 2015

Kände idag att jag bara måste prova på peanutbutter cups....dels älskade jag dem då i tiderna då jag bodde i USA, men de amerikanska var nog lite mera onyttiga än dessa :-), men ack så goda! Men det kräver ju att man gillar jordnötssmör. Då finns det bättre och mindre bra jordnötssmör. Visst kan du lätt göra eget och då väljer du själv sockermängd=ingen sötning. Men det finns också riktigt fina på marknaden. Jag använde mig av Kung Markattas Ekologiska jordnötssmör utan salt. Som vanligt höll jag mig inte slaviskt till något recept utan kollade vad jag hade i mitt skafferi och gjorde mina egna cups...så receptet blir lite på höft.IMG_3216

PB-cups:

chokladsmet: blanda 120 ml smält cokosolja 60g råchoklad pulver 1/4 tsk flingsalt 2,5 msk sirap/honung (sötning) mittensmöret: blanda 60 ml jordnötssmör 2 msk smält cokosolja Häll lite chokladsmet i formen och låt stelna i kylskåp i 30min. Klicka på jordnötssmöret och häll på sista chokladsmet och låt stelna i kylskåp igen. Klart, njut!   IMG_3217
Kategorier:

Mars månads utmaning

Skrivet av melinda den 2 mars 2015

Inte för alla, men för de flesta...

Som ni vet har vi provat på olika utmaningar under året och alla nappar inte på allt och det är heller inte meningen. Vi tar till oss det som känns bra och det som känns som "min utmaning". Så denna månad har jag en lite svårare utmaning som inte passar alla. Utmaningen är att efter månadens slut kunna stå på huvudet med raka ben i luften den stund som känns bra. Men ni som har skador i hjärnan eller nacke, högt blodtryck, är gravid eller då ni har mens skall inte göra denna övning. Annars känn efter och våga pröva. Det handlar mycket om kroppskontroll, balans och styrkan i core. Håll dig nära en vägg och ha tålamod. Det är ovant för huvudet att vara nere då det oftast är uppe. Men när man blir duktig på huvudstående har man inte alls så mycket tyngd på huvudet utan man använder sig av underarmar och axlar. Ha något mjukt under huvudet (dubbelvikt yogamatta te.x.) som inte glider. Skynda långsamt och ha tålamod. Träna 1-2 veckor utan att försöka komma upp helt. Bilägger en video som jag tycker beskriver huvudstående på ett bra sätt för nybörjare. Håll till godo och LYCKA TILL!!      
Yoga
Kategorier:

Något gott till kaffet?

Skrivet av melinda den 5 februari 2015

 Något gott & nyttigt till din kaffe?

En helt vanlig torsdag men visst kan vi lyxa till det lite iallafall? Doppa frukter i mörk choklad och vola' så har du lyx i vardagen! Lite meck men det är väl värt besväret och det är faktist inte alls så komplicerat.

Smält 70% choklad i vattenbad och doppa frukten i chokladen. Idag blev det ananas och då passar det bra att toppa med rostad kokos! Låt stelna i kylskåpet en stund tills det är dags att avnjuta med din favorit kaffe.

Ha en bra dag!

2015-02-05 10.01.39-20482015-02-05 10.15.14-2048

Februari månads utmaning

Skrivet av melinda den 30 januari 2015

Efter mycket andning, töj och böj blir det nu en helt annan utmaning hela februari månad. Kanske den känns lätt för några och får andra är det en större utmaning. Utmaningen är att vi skall varje dag säga en positiv sak åt någon i vår omgivning, om kvällen har kommit och du inte sagt något positivt till någon får du säga det i spegeln till dig själv. Den andra utmaningen blir att varje dag ge ett leende till någon du möter. Detta kommer att sprida en glädje hos andra och även ge en känsla av glädje hos dig. Vi kan alla sprida ringar av något positivt. Tänk vilken härlig känsla ifall en främling på gatan ger dig  ett leende. Tror säkert att du ler tillbaka (eller så tänker ni vad var det för fel på hen?) Inte någon av oss är så fattiga att vi inte kan sprida glädje! För er som ännu inte är med på Fb:s "Månadens utmaning" häng med! Lycka till! :-) laugh
Kategorier:

Yoga eller inte yoga

Skrivet av melinda den 30 januari 2015 | 1 kommentar(er)

Från att ha struttat runt i aerobic salen och lyft vikter med andra i samma sal kan jag nu tänka mig att i lugn miljö träna rörlighet, smidighet, balans och även stärka mina små inre muskler. Jag kan tänka mig att samla mina tankar som ofta yr omkring och är lite varstans i rummet. Jag kan tänka mig att detta är bra för mig just nu. Detta är inget religiöst för mig utan en väg till att stärka min kropp som jag lever i och stärka mina tankar som skall leva med mig. Om vi sen kallar det yoga, bodybalans, pilates, meditation eller något annat, det spelar inte så stor roll. Har inte riktigt förstått mig på den här uppblåsta diskussionen om att Yoga är något farligt och syndigt? Skulle rekommendera alla som inte prövat någon form av balans-, rörlighetsträning, ja låt oss säga yoga, pilates eller qigong, att göra det. Det är väl dessa människor som har en åsikt om dessa träningsformer kan jag tänka mig. Okunskap om vad det egentligen handlar om och okunskap om varför så många utövar dessa. Testa själva vetja...om ni vågar :-)! Det finns så många lätta yoga övningar som är bra att göra efter en dag på jobbet med mycket stillasittande eller om du har ryggproblem. Övningar som både stretchar och stärker dina muskler. Så jo jag skulle säga att utöva yoga i någon form är bara hemåt. Trender styr oss? Det är inte bara trender som styr oss, det är också en känsla inifrån oss själva, en mognad och en förståelse för vad vi behöver just nu denna dag. Men då måste vi lyssna inåt. Inte rusa på och nappa på varje trend som kommer (för dagligen säljs det trender, dieter, mirakelkurer, superfoods...) som vill ha din uppmärksamhet och dina pengar. Marknaden är enorm när det gäller hälsa idag och alla vill rida på vågen och tjäna pengar. Yoga har blivit en jätte stor trend och många yogisar har blivit stora förebilder. Men: fråga dig själv -vad behöver jag? Är detta något för mig? Välj det som DU tror fungerar för just dig just nu. Sortera i utbudet och hoppa inte in i något bara för att din kompis gör det eller för att det skrivs i alla tidningar. Jag har bestämt mig iallafall! Jag låter yoga få en chans :-)! Ha ett bra veckoslut! ashtangaclass