Avslutning

Skrivet av melinda den 25 maj 2016

  Maj månad är en "avslutnings-månad". Många kurser och skolor som avslutas, många avsked och många glädjetårar. Samtidigt som vi avslutar ett kapitel skall vi planera nästa. Jag håller som bäst på att avsluta vårens kurser, planera nya kurser till hösten och skicka in anmälningar till barnens höstkurser. Då en dörr stängs öppnas en ny.  Så de flesta har, kan man säga, ganska fullt upp i maj. Igår avslutades min härliga viktnedgångsgrupp, ja eller vi kommer att fortsätta träna i juni och sen en återträff i augusti. Men officiellt hade vi sista träffen igår. Vi har varit ett härligt gäng damer, vi har skrattat och gråtit, tränat och svettats och skrattat igen. Vi har pratat om mål och motivation, hittat styrkor och strategier för hinder på vägen. Vi har både träffats runt bord och sprungit mellan träd. Jag småler ännu när jag tänker på våra träffar och allt vad som ventilerats. Alla har varit positiva, om inte när vi börjat så iallafall i slutet av våra pass. Det är ju nämligen så att om vi inte tycker om det vi gör och har roligt, så gör vi det inte. Ingen skillnad då (och vetskapen om) hur gott det skulle göra för oss. Tänk också om det jag gör gör mig glad och om jag avslutar ett tungt pass med ett leende, tänk vilken signal jag ger hjärnan. Det är väl ändå en stor motivator till att göra det igen och igen. I slutet av timmen igår sa en av deltagaren på skoj att kanske du till hösten vill ha deltagare som går ner mer i vikt och pratar mindre. Nej, sa jag. Jag vill inte ha deltagare som sitter här tysta och gör allt precis som jag säger och går ner massor i vikt. Troligen skulle den personen om en kort tid åter igen vara tillbaka på ruta ett. Jag hoppas att jag istället planterar ett frö som kan gro länge och som kan ge ringar på vattnet. Ett litet steg i taget och med GLÄDJE kommer vi längst! Denna sluttext tycker jag säger ganska mycket när det gäller livsstilsförändring:

"Det viktiga är att du innerst inne har en tro på att du verkligen förtjänar allt det fantastiska som du kommer att åstadkomma genom att våga ta tag i allt det som känns fel i din tillvaro"

Tro på dig själv och att du klarar av att göra en förändring. Ökad självförtroende/självkänsla att du förtjänar alla de bra saker som kommer med en förändring. Vi själva är allt för ofta den tuffaste kritikern mot oss själva. Var snäll med dig själv, lyft fram dig själv och ge dig själv tillåtelse att må bra. Mod att våga klara av det och genomföra det. Då vi låter rädslan ta över blir vi handlingsförlamade och låser in våra gamla, trygga inkörda mönster. Till hösten blir det en ny grupp så håll ögonen öppna ni som vill hänga med! Har ni tur så kommer gamla deltagare med på gruppträningarna :-). Dessa minttryffel bollar gjorda på dadlar bjöd jag på igår. IMG_7160 Ha en bra vecka! /Melinda  

Skrivet av melinda den 18 maj 2016

IMG_7037

Orientalisk spicy linsgryta

Original Receptet är från "Soppor bröd och röror", men eftersom jag tycker att soppor kan bli lite blaskiga ibland så gjorde jag den till en gryta istället. Förstås använder du det du har i skafferiet. Jag lade också till mer cayennepeppar för mer styrka och även gurkmeja för färgens skull. Jag använder alltid hela tomater på burk istället för krossade eftersom jag hört att de innehåller mera smak. Det är ju lätt att krossa med slev när de kokat en stund. Servera med en klick turkisk yoghurt Smaklig spis! /Melinda
4 port 1 gul lök 2 vitlöksklyftor 2 msk rapsolja 1 tsk stött spiskummin 1 tsk kanel 0.5-1 tsk cayennepeppar 1 msk gurkmeja 1 tsk paprikapulver 1,5 dl röda linser 7 dl höns- eller grönsaks buljong 1 brk krossade tomater på burk a 400g 2 msk tomatpure 1 morot eller 2 1 röd paprika 1 gul paprika 2 selleristjälkar salt o peppar hackad persilja Skala o hacka löken och fräs i oljan några minuter. Rör i kryddorna. Skölj linserna och lägg i linser, buljong, krossad tomater, pure. Låt puttra i 10 min. Skär morot, paprika och selleri i små bitar och lägg till och låt puttra i 10 min till eller tills linserna är mjuka. Lägg till mer buljong ifall du vill ha mer som soppa. Smaka av med salt och peppar och hackad persilja.  

Kategorier:

Sparristider

Skrivet av melinda den 17 maj 2016

  Nu är det sparristider och den är extra god nu just så passa på att grilla sparris, laga sparrissoppa, sparris pajer, sjuda sparris, sparris med olivolja och riven parmesanost.... finns valmöjligheter! Jag blev nyfiken på vad vi får av sparrisen förutom att den är god för själen. För det är ju så att allt vi stoppar i oss bryts ner av olika enzymer, näringsämnen spjälks och tas upp av vår kropp. När det gäller sparris så får det bli mest för själen för den innehåller 92%vatten. Men förutom vatten innehåller den mycket vitaminer. Jämför jag med broccoli så innehåller sparris mer C-vitaminer än broccoli. Men jämför vi med grönkål så innehåller grönkålen absolut mest C-vitaminer och Beta karoten (A-vitaminer) och mineraler än både sparris och broccoli. Jag vet jag är lite insnöad men ville bara jämföra med gurkan som innehåller så mycket vatten som hela 97%.  Mest energi ger också grönkålen. Så ifall vi rangordnar dessa fyra gröna godingar så blir det i näringsinnehåll: 1.Grönkål, 2. Broccoli 3. Sparris 4. Gurka. Njut av vårprimörerna och sparrisen! Melinda [caption id="attachment_823" align="alignnone" width="150"] Sparris[/caption] Sparrisknoppar-460x316  

Skrivet av melinda den 8 maj 2016

Vi bjuder nu in nya löpare!

Vi tränar intervall-, backträning- och terrängträningspass. Ett bra komplement till din vanliga "lugna" länk. Passar också de flesta eftersom vi ofta inte rör oss på stora områden utan koncentrerar oss på att få upp pulsen i alla pass. Därför är det lätt att anpassa till din nivå. 9 st träffar med början måndag 23.5. Måndagar (paus i juli och halva augusti). Några av oss som tränar kommer att delta i Lidingöloppet 15 km i september, men det går bra att komma och träna fastän ni inte har något lopp som mål. 90€ / 9 st träningspass + ett styrketräningsprogram som stärker din målträning. Alt. 10€/gång (5 eller 10 ggrs kort) Ta kontakt för mer info! Ha en bra dag! Melinda IMG_7429-2048

Kategorier:

Mig lurar ni inte!

Skrivet av melinda den 7 april 2016

  granola 1   Reklam reklam reklam.... när jag var och handlade i matvarubutiken häromdagen tog jag till lite "mental träning -knep". Jag måste ärligt säga att jag allt som ofta känner mig lurad och vägledd av all denna reklam. Att jag hela tiden måste vara på min vakt och att jag själv skall ha kunskap att se under reklamen och mod att stå emot. Känner också att allt mer och mer handlar om business och pengar och allt mindre om våran hälsa. Känns ibland som att vår hälsa inte betyder något längre och att alla skall tjäna pengar på vår ohälsa. Hemlagat - Äkta- hembakt hemma hos oss- naturligt - krispigt - svenskt - gott ...är bara en del ORD som tilltalar oss och som skall locka oss att köpa deras produkter. Visst låter det bra men tittar man närmare så kanske det är mindre bra för oss och då känner vi oss så lurade eller hur? Så jag gick omkring i butiken och sa tyst till mig själva att "mig lurar ni inte!" "mig lurar ni inte!" och det hjälpte faktist. Jag köpte det jag skulle och inte mer till. Inget extra föll ner i vagnen p.g.a något fegt reklam knep som skrek efter mig. Nada - noll! Så planera era köp väl - var inte hungriga då ni handlar och stå emot falsk reklam. De vill bara att ni köper dessa produkter och sen då ni passerat kassan skrattar de åt er ! Må väl, Melinda  

NY löpträning inför Lidingöloppet

Skrivet av melinda den 15 januari 2016

LÖPTRÄNA - inför 10-15 km

Måndagar med början 1.2 kl 18:45 vid Gerby spåret, ca. 45-60 min.

Löpning med fokus på intervall träning, backträning och löpning i terräng. Vi kommer också att gå igenom teknikgrunder.

Grundtanken är att alla tränar på sin nivå men vi ser gärna att du kan springa åtminstone 4km. Vi skall ha trevligt tillsammans och därför är tröskeln låg att komma med. Det huvudsakliga målet är att det skall vara roligt att vara ute och springa. Vi tränar sådant som vi kanske inte skulle göra själva och målet är att vi skall få upp pulsen ordentligt några gånger under passet. Långdistans-, lågpulsträning görs därför på egen hand.

• Innehåller även ett styrketräningsprogram som stöder hemmaträningen inför loppet. • Den som vill kommer med och springer Lidingöloppet 2 sept. 2016 15 km alt. 10 km.  Mer info: www.lidingoloppet.se • Facebook sida där info om kommande träning och mycket annat finns på ”löpträna 10-15km ”.

Pris:

90 €/3 mån (februari, mars, april) 90€/3 mån (maj, juni, augusti)

Anmäl ert intresse genom att gå med i fb-gruppen eller melinda@mindbodybalans.fi

IMG_3787
Kategorier:

Nytt år 2016...

Skrivet av melinda den 13 januari 2016

...började nu med flunssa. Så nu boostar jag mig med att juica och en riktigt stor sats. Det känns inte riktigt roligt då man har kroppen som sitt arbetsredskap. Mina kurser får vänta lite ännu på att jag samlar krafter men också på att vädret skall bli lite mildare och skönare att träna i. Visst är jag glad att det nu äntligen går att vara på isarna och köra snöskoter, skida och skrinna. Men ibland känns det motigt att komma sig ut denna årstid. Men jag lovar både Crossnature och löpning kommer att stå på agendan i vår! Har för tillfället satsat mera på min Mental tränar utbildning än annan träning. Det nya året firade vi in i Österrike på ett riktigt fint ställe, Bad Gastein. Även där var det lite med snö och svåra backar (för oss) så inte mycket med slalom för vår familj. Istället badade vi i Thermal spa och vandrade i den underbara dalen. Alla trivdes och nytt år blev det även där. Vi kommer säkert att åka tillbaka till alperna men först skall vi träna lite slalom i våra "flacka" backar....om vi får tillbaka våra slalomskidor som lämnat någonstans i Europa. Vi fick dem inte till Österrike och inte heller hem  till Vasa, men det som inte är stulet kommer väl hem tillbaks. Så vi väntar. Så länge får vi träna skrinna och skida. Mina planer är att köpa skate skidor. Ser framför mig att solen skiner, snön glittrar på isen och det är vindstilla. Tystnaden bryts av att jag kommer dundrande med mina skidor. Ja... hoppas det blir så. När det gäller att skrinna borde jag kanske satsa på ett par nya skrinnare istället för att frysa i mina gamla från årsklass 7f. Ja och så vill jag efterlysa att Vasa stad skulle göra en långfärds skinnsko bana här någonstans??!! Skulle inte ha något emot att pröva det heller, men då ser ni nog mig inte vid kanten av det öppna vattnet! Önskar er alla en riktigt skön start på det nya året! /Melinda

IMG_5978ÖsterrikeIMG_6053

Juica

Kategorier:

Vet ni att ni kan äta mer under julen om ni tränar mer :-)

Skrivet av melinda den 14 december 2015

Bränn julskinkan både före och efter jul :-) med Crossnature Vasa - nyinsatta träningar tisd 22.12 och sönd 27.12 kl 12-13:15 vid Smulterö i Vasa. Vi tränar mest styrka och lite kondition - Passar alla! Torsd. 17.12 kl 18:15 träffas vi vid Faros. Pris: 10 €/knopp (första gångare Gratis) Anmälning sker på: Bokning Crossnature: Vi tränar ute i krispigt väder (köldgräns är -15 grader). Vi jobbar i par och i grupp och enskilt mest styrka. Ta med liggunderlag och vattenflaska och gott humör och kanske en kompis. Anpassat till att passa alla som gillar att röra på sig! Välkomna. IMG_5642

Julklapps tips!

Skrivet av melinda den 2 december 2015

Julen är snart här och många grubblar på vad man skall köpa till julklapp. Detta år kanske du vill ge bort en klapp med möjligheter till någon du tycker om. Oftast har vi alla prylar vi behöver och lite till. En upplevelse tycker jag är den bästa presenten, ett teaterbesök, bio, konsert eller varför inte ett presentkort till en spabehandling (alla kvinnors dröm?!). Men åtminstone jag (och de flesta andra) tycker att den största glädjen är att ge bort presenter inte att få. Att se förhoppningarna och glädjen i den andras ögon glädjer den som ger. Önskar er en lagom stressig decembermånad! /Melinda Skärmklipp

Test av den nya Craft vattentäta jackan.

Skrivet av melinda den 28 oktober 2015

Hjälp vad skall jag ta på mig då jag tränar? Svårt att veta vad man skall träna i nu då det blir kallare och ibland regnar det och ibland blåser det. Jag blev nyfiken på den nya jackan Craft hade i sitt sortiment denna höst. Den är vattentät och det är nog första gången jag sett en löparjacka som är det. Tänkte att den måste jag testa så den hamnade hem till mig. Häromdagen när det duggade ner regn (inte riktigt ösregn) tog jag på den för att testa. Först var det ganska skönt att jag inte blev blöt men efter en stund fick jag så varmt och det blev lite klaostrofobiskt undertill. Det var inte lika trevligt att träna längre. I och för sig hade jag en långärmad under som var ganska varm. Tror att jackan får ett nytt försök jo, men då skall det regna mera inte bara dugga ner. Duggar det kan man bra ha ett skal på som är vattenavstötande och som andas bra. Viktigt att kläderna är lagom varma och att alla lager andas då man tränar annars blir det inte lika roligt. En regel kan vara att man har  lite kallt då man börjar för springer man så får man upp värmen ganska fort. Lager på lager hellre än ett för tjockt och varmt plagg. Lättare att klä av sig. Nu skall vi också börja skydda öron, huvud och händer och nedre rygg för kylan. Så gärna en tunn mössa och lite längre jackor som täcker korsryggen för drag. Lite tjockare byxor är skönt att klä på sig nu också då det börjar närma sig 0 grader. Har man tänkt att man skall lägga in träning i sin vardag föreslår jag att man satsar på kläder OCH skor för det gör träningen mer behaglig och det peppar ju en att gör det fler gånger. Det finns stort utbud av träningskläder och skor så fråga dig för i din sportbutik vad de rekommenderar. Trackingskor är ganska sköna att ha på sig nu också istället för vanliga löparskor om du springer i naturen eller på mjukare banor för de är oftast vatten avstötande och håller dig mer torr än vanliga skor. Sen till vintern blir det att satsa i ett par dubbskor. Trevlig träning! /Melinda   IMG_5352 IMG_5204
Kategorier: